Do zadań Zarządu należy w szczególności:
- Zarządzanie zintegrowanym systemem gospodarki odpadami komunalnymi wraz z prowadzeniem obsługi administracyjnej systemu, a w tym m.in.:
– zapewnienie właścicielom nieruchomości ciągłości odbioru odpadów komunalnych, transportu oraz przekazania do dalszego zagospodarowania, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa,
– przygotowanie projektów aktów prawa miejscowego,
– prowadzenie gminnego rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości,
– prowadzenie działań informacyjnych i edukacyjnych w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi,
– weryfikacja złożonych przez właścicieli nieruchomości deklaracji,
– wydawanie decyzji administracyjnych,
– pobieranie opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
– prowadzenie postępowania przedegzekucyjnego,
– nadzorowanie gospodarowania odpadami komunalnymi, w tym realizacji zadań powierzonych podmiotom odbierającym odpady komunalne od właścicieli nieruchomości oraz podmiotom zagospodarowującym te odpady,
– przygotowanie i przeprowadzanie postępowań przetargowych, zawieranie umów oraz nadzór nad ich realizacją,
– utworzenie punktów selektywnego zbierania odpadów, w tym wskazywanie miejsc gdzie mogą być prowadzone zbiórki zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego pochodzącego z gospodarstw domowych,
– nadzór i kontrola nad całym systemem, w tym kontrola właścicieli nieruchomości w zakresie prowadzenia selektywnego zbierania odpadów,
– zarządzanie pozostałymi komponentami systemu (np. systemem selektywnej zbiórki odpadów),
– sporządzanie rocznego sprawozdania z realizacji zadań z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi oraz innych sprawozdań,
– sporządzenie corocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi, w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych Gminy, w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi; - Utrzymanie czystości i porządku na drogach gminnych oraz innych, powierzonych jednostce terenach miejskich;
- Zarządzanie powierzonymi jednostce do utrzymania terenami zieleni miejskiej;
- Realizacja pozostałych obowiązków Gminy, niewymienionych w niniejszym statucie, w zakresie utrzymania czystości i porządku w gminach.