Zarząd Usług Komunalnych w Stargardzie stanowi jednostkę organizacyjną Gminy Miasta Stargard nie posiadającą osobowości prawnej, działającą w formie jednostki budżetowej.

Celem działania Zarządu jest realizacja zadań własnych gminy o charakterze użyteczności publicznej, polegających na organizowaniu oraz zapewnieniu ciągłego i nieprzerwalnego zaspakajania potrzeb wspólnoty samorządowej – miasta Stargard w zakresie prawidłowej gospodarki odpadami w ramach zintegrowanego systemu gospodarki odpadami komunalnymi, utrzymania czystości i porządku oraz pielęgnacji zieleni na drogach gminnych oraz innych terenach publicznych miasta.

Do zadań Zarządu należy w szczególności:

  1. Zarządzanie zintegrowanym systemem gospodarki odpadami komunalnymi wraz z prowadzeniem obsługi administracyjnej systemu, a w tym m.in.:
    – zapewnienie właścicielom nieruchomości ciągłości odbioru odpadów komunalnych, transportu oraz przekazania do dalszego zagospodarowania, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa,
    – przygotowanie projektów aktów prawa miejscowego,
    – prowadzenie gminnego rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości,
    – prowadzenie działań informacyjnych i edukacyjnych w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi,
    – weryfikacja złożonych przez właścicieli nieruchomości deklaracji,
    – wydawanie decyzji administracyjnych,
    – pobieranie opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
    – prowadzenie postępowania przedegzekucyjnego,
    – nadzorowanie gospodarowania odpadami komunalnymi, w tym realizacji zadań powierzonych podmiotom odbierającym odpady komunalne od właścicieli nieruchomości oraz podmiotom zagospodarowującym te odpady,
    – przygotowanie i przeprowadzanie postępowań przetargowych, zawieranie umów oraz nadzór nad ich realizacją,
    – utworzenie punktów selektywnego zbierania odpadów, w tym wskazywanie miejsc gdzie mogą być prowadzone zbiórki zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego pochodzącego z gospodarstw domowych,
    – nadzór i kontrola nad całym systemem, w tym kontrola właścicieli nieruchomości w zakresie prowadzenia selektywnego zbierania odpadów,
    – zarządzanie pozostałymi komponentami systemu (np. systemem selektywnej zbiórki odpadów),
    – sporządzanie rocznego sprawozdania z realizacji zadań z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi oraz innych sprawozdań,
    – sporządzenie corocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi, w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych Gminy, w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi;
  2. Utrzymanie czystości i porządku na drogach gminnych oraz innych, powierzonych jednostce terenach miejskich;
  3. Zarządzanie powierzonymi jednostce do utrzymania terenami zieleni miejskiej;
  4. Realizacja pozostałych obowiązków Gminy, niewymienionych w niniejszym statucie, w zakresie utrzymania czystości i porządku w gminach.