3 KROKI DO WŁAŚCIWEGO WYPEŁNIENIA DEKLARACJI
KROK 1. Określenie rodzaju nieruchomości i liczby lokali niezamieszkałych
KROK 2. Określenie systemu zbierania odpadów dla potrzeb naliczenia opłaty
KROK 3. Wypełnić deklarację naliczając opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Kto składa deklarację po nowemu, a kto po staremu?
KROK 1. Określenie rodzaju nieruchomości i liczby lokali niezamieszkałych
- Należy ustalić:
- W obrębie całego budynku:
– czy budynek wielorodzinny jest nieruchomością mieszaną, tj. czy znajdują się w nim zarówno lokale zamieszkałe, jak i lokale niezamieszkałe, na których prowadzona jest działalność,
– ilość lokali niezamieszkałych, na których prowadzona jest działalność gospodarcza,
UWAGA: Gminnym systemem zostaną objęte wyłącznie wyodrębnione lokale użytkowe znajdujące się w BRYLE budynku wielorodzinnego, tj. będące jego integralną częścią. W gminny system nie należy wliczać wolnostojących nieruchomości handlowych lub użytkowych, nawet jeśli znajdują się na tej samej działce ewidencyjnej, co budynek wspólnoty. Te lokale muszą posiadać umowy na odbiór odpadów.W przypadku problemów z ustaleniem czy nieruchomość powinna zostać objęta gsgok zgłoś się do ZUK.
- W obrębie lokalu niezamieszkałego, w którym prowadzona jest działalność:
– czy dany lokal niezamieszkały nie podlega wyłączeniom zgodnie z uchwałą nr XX/231/2020 Rady Miejskiej w Stargardzie z dnia 29 września 2020 r. w sprawie postanowienia o odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne.
– liczbę osób wykonujących pracę w danym lokalu niezamieszkałym
UWAGA: Właściciel nieruchomości (tu: Wspólnota Mieszkaniowa lub Spółdzielnia Mieszkaniowa) aby właściwie naliczyć opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi powinien powziąć wiedzę na temat tego ile osób w danym lokalu wykonuje pracę.
Aby właściwie wypełnić deklarację, Właściciel nieruchomości może:
– zebrać oświadczenia od właścicieli lokali niezamieszkałych,
– dokonać sprawdzenia w miejscu,
– wypełnić deklarację na podstawie posiadanej wiedzy.
KROK 2. Określenie systemu zbierania odpadów dla potrzeb naliczenia opłaty
1. Należy określić czy odpady będą zbierane w systemie pojemnikowym czy w systemie workowym. Od tego uzależniona jest wysokość opłaty.
SYSTEM POJEMNIKOWY
Wszystkie duże budynki mieszkalne w zabudowie wielorodzinnej mieszanej
– powyżej 4 lokali,
– dwupiętrowe i wyższe
Budynki do 4 lokali lub do pierwszego piętra, które obecnie zbierają odpady do dużych gniazd na segregację odpadów (np. wspólnie z innymi budynkami)
SYSTEM WORKOWY
Wyłącznie budynki do 4 lokali lub do pierwszego piętra, w których rzeczywiście prowadzona jest selektywna zbiórka w systemie workowym
2. Określenie zapotrzebowania na pojemniki.
Na terenie nieruchomości mieszanych, od 1 stycznia 2021 r. zarówno mieszkańcy jak i właściciele lokali handlowo-użytkowych będą wspólnie korzystali z pojemników:
– na odpady zmieszane
– na papier
– na szkło
– na PET
– na bioodpady (odpady kuchenne)
Po rozwiązaniu umów, które obecnie posiadają przedsiębiorcy zostaną od nich zabrane małe pojemniki na odpady, z których dotychczas korzystali. Przedsiębiorcy będą wrzucać odpady do pojemników Wspólnot Mieszkaniowych. W związku z tym w wielu przypadkach niezbędne będzie dostawienie dodatkowych pojemników na odpady lub zmiana częstotliwości odbioru, tak aby nie dopuścić do przepełniania się pojemników.
Mając za podstawę posiadaną wiedzę, oraz znajomość specyfiki swojej nieruchomości Wspólnoty Mieszkaniowe i Spółdzielnie Mieszkaniowe na bieżąco powinny przeprowadzić weryfikację potrzeb, miejsc gromadzenia odpadów i pojemników. Zgłoszeń należy dokonywać na adres: zgloszenia@zuk-stargard.pl
KROK 3. Wypełnić deklarację naliczając opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Zobacz: Przykładowo wypełniona deklaracja
UWAGA:
Opłata za gospodarowanie odpadami dla nieruchomości niezamieszkałych naliczana jest za każde 4 osoby wykonujące pracę.
Nie ma więc opłaty maksymalnej jaką można naliczyć dla przedsiębiorcy.
Stawki za pojemnik dla Gminy Miasto Stargard | |||
dm3 | pojemniki | worki | |
1100 | 58,00 | ||
240 | 12,64 | ||
120 | 6,32 | 7,50 | |
80 | 4,23 | 5,00 | |
60 | 3,16 |
TERMINY SKŁADANIA DEKLARACJI:
Ustawowym terminem na złożenie deklaracji zmieniających za styczeń 2021 r. dla wszystkich nieruchomości jest 10 lutego 2021 r. , jednak podczas spotkania z Zarządcami ustalono, że umownym terminem złożenia pierwszych zmienianych deklaracji dla nieruchomości mieszanych obowiązujących za styczeń 2021 r. będzie 10 stycznia 2021 r.
Złożenie deklaracji w tym terminie:
– pozwoli na sprawne poinformowanie przedsiębiorców o konieczności rozwiązania umów na odbieranie odpadów, dzięki czemu nie będą oni podwójnie obciążani za śmieci (z tytułu deklaracji i z tytułu umowy),
– pozwoli na sprawne poinformowanie Operatora systemu o konkretnych lokalach, które od dnia 1 stycznia wchodzą w gminny system,
– umożliwi szybszą weryfikację poszczególnych miejsc gromadzenia odpadów w kontekście dostawienia pojemników lub ewentualnych zmian w harmonogramach odbioru.