W dniu 29 września 2020 r. na sesji Rady Miejskiej podjęte zostały uchwały wprowadzające istotne zmiany w funkcjonowaniu gminnego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi. Najistotniejszą jest objęcie od 1 stycznia 2021 r. gminnym systemem lokali handlowo usługowych znajdujących się w zabudowie wielorodzinnej.
Objęcie gminnym systemem nieruchomości mieszanych (tj. stanowiących w części nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, a w części nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne – tzw. lokale użytkowe) pozwoli na:
- rozwiązanie problemów lokalizacyjnych zgłaszanych przez zarządców nieruchomości, związanych z brakiem możliwości wyodrębnienia osobnych miejsc na pojemniki dla przedsiębiorców;
- umożliwienie przedsiębiorcom segregacji odpadów i ich odbiór bezpośrednio z nieruchomości;
- odbiór odpadów jednym transportem i z jednego pojemnika wspólnego dla mieszkańców jak i właścicieli lokali użytkowych, co rozwiąże wiele problemów np.:
- często podnoszonego braku miejsca na dodatkowe pojemniki do segregacji odpadów,
- właściciele nieruchomości mieszanych nie będą musieli ponosić dodatkowych kosztów na utwardzenie dodatkowych miejsc pod pojemniki, czy rozbudowanie altan,
- przedsiębiorcy nie zostaną obciążeni dodatkowym kosztem zakupu nowych pojemników do segregacji,
- wyeliminowane zostaną przypadki podrzucania przez nieuczciwe osoby odpadów do pojemników.
UWAGA!
Gminnym systemem objęci zostaną wyłącznie przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność w lokalu znajdującym się w zabudowie wielorodzinnej.
Przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność w zabudowie typowo niezamieszkałej, lub w zabudowie jednorodzinnej pozostaną na dotychczasowych zasadach, a więc będą zobowiązani posiadać umowę na odbiór odpadów (zmieszanych i zebranych selektywnie) zawartą z dowolnie wybranym przedsiębiorcą posiadającym wpis do Rejestru Działalności Regulowanej.
Gminnym systemem nie będą również objęte:
- cmentarze, świetlice miejskie, domki letniskowe i inne nieruchomości wykorzystywane na cele rekreacyjno–wypoczynkowe,
- placówki szkolno-oświatowe,
- zakłady i ośrodki pobytu tymczasowego, a w tym m.in.: szpitale, hotele, bursy szkolne, internaty, jednostki wojskowe i koszary,
- zakłady karne,
- sklepy o powierzchni powyżej 300 m2, w których prowadzona jest działalność handlowa detaliczna i hurtowo-detaliczna w branży spożywczej lub o przeważającym spożywczym kierunku działalności.
Ponadto, podjęte przez Radnych Rady Miejskiej uchwały, wprowadzają od 1 stycznia 2021 r. dla nieruchomości zamieszkałych następujące zmiany i regulacje:
- Możliwość oddania do EKOPUNKTU dodatkowych frakcji odpadów tj.:
- tekstyliów i odzieży,
- odpadów niebezpiecznych, niekwalifikujących się do odpadów medycznych powstałych w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi, w szczególności igieł i strzykawek. (zbierane są w specjalnych pojemnikach w Ekopunkcie).
- Limitowanie ilości opon przekazywanych do Ekopunktu w ramach jednego gospodarstwa (8 szt. na trzy lata).
- Doprecyzowano zapisy dotyczące udostępniania miejsc gromadzenia odpadów, a mianowicie do miejsca gromadzenia odpadów należy zapewnić bezpośredni dojazd pojazdu specjalistycznego odbierającego odpad, a w przypadku braku możliwości zapewnienia bezpośredniego dojazdu, odpady zgromadzone w urządzeniach przeznaczonych do ich zbierania należy wystawić w miejscu, do którego jest zapewniony dojazd, w przeciwnym razie odpady nie zostaną odebrane.
- Określono warunek dot. odbioru odpadów remontowych odpady remontowe zmieszane z innymi odpadami, nie stanowiącymi odpadów remontowych i budowlanych nie będą przyjmowane.
Uchwały dostępne są w BIP Urzędu Miejskiego w Stargardzie